Tanzania dag 7

24 oktober 2017 - Arusha, Tanzania

Vandaag is de dag dat het moet gaan gebeuren, mijn eerste trainingsdag met de deelnemers.

Vanochtend de een gedeelte van de geleverde buizen zelf gehalveerd en voor de stalen buizen een leerling van het ATC erbij gehaald voor de stalen buizen, voor zijn inzet beloon ik hem met een rolmaat, het joch is de koning te rijk!

Urbanus komt zachtjes pratend of ik hem 5 sleutelhangers met ledlampje wil geven zodat hij die aan het kerkbestuur kan geven, natuurlijk kan dat, glunderend gaat hij weg.

De deelnemers hebben in de ochtend eerst nog les van Deus, hij geeft les uit een sterk verouderd boek waar het aanleggen van loden leidingen nog wordt besproken en wel erg tekstueel is, totaal ongeschikt voor de doelgroep want wat dat betreft zijn dit de zelfde leerlingen als in Nederland geen denkers maar doeners.

Daarna les in ondernemerschap wat tot hilarische momenten leidt en de leerlingen regelmatig gieren van het lachen. Ik lach mee in de praktijkruimte!

Na de pauze is het mijn beurt, ik laat ze wat oefeningen doen met een draadje aan de hand van isometrische tekeningetje om hun ruimtelijk inzicht te testen, blijkt dat voor de deelnemers van ATC (theoretisch ingesteld) moeilijker is als voor de deelnemers van de bedrijven.

Daarna uitleggegeven wat is PVC, voordelen, nadelen, gevaren voor de gezondheid en millieu.

De middag is omgevlogen en niemand heeft op de tijd gelet we houden dan ook pas om 16.50 uur op.

In het hotel besluit ik na mijn wat mindere ervaringen met het Indiase menu (racekak) in te zetten op de Italiaanse kaart. Ik neem spaghetti met garnalen en kingfish. De garnalen hebben naar mijn inschatting minsten 10 minuten in de frituur gelegen en zijn met geen mogelijkheid meer weg te krijgen, mijn vingers jeuken om de kok uit te leggen hoe hij garnalen en vis moet bakken.

Overigens zaten er voor het eerst deze week wat meer mensen in het restaurant.