Tanzania dag 8

25 oktober 2017 - Arusha, Tanzania

Willy mijn chauffeur komt me om 7.15 ophalen bij het hotel, onderweg rijden we langs een bouwplaats waar wel 50 fundi's buiten de poort staan te wachten of dat ze vandaag mogen werken, niks vaste contracten gewoon dagloners!

Op het centrum vandaag verder gegaan met PVC, de nadruk ligt op recht en op maat afkorten van buizen en goed prepareren van deze buizen voor het maken van een lijmverbinding, dat voorbereiden valt niet mee als je geen cleaner hebt. Maar heb ze wel duidelijk kunnen maken dat het belangrijk is dat je de binnenbramen er uit moet halen en de buitenkant van de buis moet afschuinen om verstoppingen te voorkomen. Tussendoor laat ik wat video's zien hoe PVC wordt gemaakt, hoe PE verbindingen tot stand komen en hoe een goede lijm verbinding wordt gemaakt.

IMG_2479WP_20171024_009

Tussendoor komen ondernemers kijken wat we aan het doen zijn, zij zijn razend enthousiast en willen zo snel mogelijk hun werknemers op training sturen. Zij vertellen dat de industrie sterk aan het groeien is in Tanzania en er grote behoefte is aan vakmanschap op allerlei gebied en dit wat wij doen iets is waar zij al jarenlang naar op zoek zijn! Het bewustzijn dat het voordelen biedt dat je mensen schoolt i.p.v. ze dom te houden groeit, dat is goed om te constateren.

1 van de werkgevers merkt op dat terwijl ik q= a x v aan het uitleggen ben hoe belangrijk het is dat de deelnemers niet alleen weten hoe iets gedaan moet worden maar ook waarom! Hij slaat de spijker op zijn kop.

Ook mooi om te zien is de kruisbestuiving tussen werknemers en de deelnemers van ATC. De mensen van ATC zien hoe de theorie in de praktijk kan worden toegepast en de mensen van de bedrijven waarom de theorie kan helpen om de praktijk beter uit te voeren.

Door de vragen die door de deelnemers worden gesteld gaan we zelfs al wat de diepte in met formule's en de stelling van Pythagoras!

De leerlingen applaudisseren na afloop van de ochtend sessie, hoe mooi is dat!

Om dit nog verder te ontwikkelen is het van belang dat de theorie die wij beschikbaar stellen wordt vertaald in het Engels zodat zij  er nog beter gebruik van kunnen maken. Tevens is van groot belang dat de beschikbaarheid van materialen veel beter wordt, er wordt nu nog geproduceerd op de grootste vraag en niet op wat het beste is. Gebrek aan kennis zorgt ervoor dat die vraag dus zeer beperkt blijft. Groothandelaren moeten het belang in gaan zien dat het voor hen ook aantrekkelijk is om meer producten te verkopen.

Terug in het hotel zit er een Amerikaan te vertellen dat hij vandaag terwijl achter op een motor taxi zit wordt beroofd van zijn telefoon van $800. Hij had zojuist een gesprek gehad en zat nog met zijn telefoon in zijn toen hij er uit werd gegrist. Dit is ook Afrika!

Tijdens het eten komt er Indiaas jongetje van 6 jaar naar me toe of dat ik zijn moves wil zien. Natuurlijk wil ik dat! Hij laat een stuk of Michael Jackson achtige bewegingen zien, ik zeg hem dat hij het geweldig heeft gedaan waarop hij verteld dat wel 600 medailles heeft voor dansen en wel 200 voor sport! Hij wil laten zien dat hij heel goed kan hardlopen dus spreek ik met af dat ik de tijd opneem en hij hardloopt, de eerste keer heeft 7.2 sec nodig de 2e keer 12 en de derde keer maar 6,9 seconde maar toen smokkelde hij wel een beetje! Voor dat hij naar bed gaat komt hij me nog even welterusten wensen!

1. Henk van Surksum:
    26 oktober 2017
    Goed bezig Ruud
  2. Liesbeth en Piet:
    26 oktober 2017
    Gelukkig weer positieve berichten.
    Ook leuk voor jou. Top Ruud.