lima onafhankelijkheidsdag/naar huis

28 juli 2017 - Lima, Peru

Na ons vertrek uit Tarapoto zijn we nu weer in het veel koudere Lima, van 35 graden naar amper 20 graden. Op vliegveld werden we weer opgewacht door een taxichauffeur geregeld door  Bed & Breakfast the Lighthouse, heeft wel wat als er een persoon met een bordje met jou naam er op staat te wachten.  Is nodig voor de veiligheid er zijn nogal wat boeven onder taxichauffeurs.

Vanochtend naar het oude centrum van Lima, wederom met de taxi,in de bb zit een Duits stel die ook naar het centrum willen, de jongen besteld de taxi via uber kost 14 soles ipv 25, gedeeld door 2 is 7 soles per stel=€2, lekker goedkoop voor een rit van 25 minuten.

Het is vandaag onafhankelijkheids dag en veel inwoners van Lima zijn weg voor een lang weekend, de normale chaos op de weg is er dan ook niet. Veel van het centrum is gerenoveerd maar er is nog veel te doen. Vanwege onafhankelijkheids dag is het Plaza Mayor afgesloten, we besluiten om er dan maar omheen te lopen en een paar kerken te bezoeken. We staan aan de oever van de Rimac rivier, aan de overkant is een soort achterstandswijk zoals in Rio de Janeiro tegen een berg geplakt. Het plein stroomt leeg, de festiviteiten (vooral parades en marcheren) zijn afgelopen wat tot chaotische taferelen leidt, bewakers en veiligheids agenten toeteren, fluiten en laten sirenes afgaan, uit alle hoeken en gaten komen dikke geblindeerde auto's aanrijden om ministers en generaals af te voeren.

WP_20170728_001WP_20170728_12_52_21_ProIMG_3341

Het plein wordt weer vrijgegeven en stroomt vol met toeristen en Limanezen, de kathedraal en andere gebouwen blijven dicht. De raadpleegde gids over Peru adviseert om bij een klooster te gaan kijken, het is maar 2 blokken verder. Daar aangekomen staat er een fikse rij wachtenden, ik besluit om maar aan te sluiten Mia gaat verderop op de trap voor het klooster te gaan zitten. Ik krijg een briefje met  0,1 soles erop, een broodje, een plak cake en kalmerende thee. Na ruim een uur in de rij te hebben gestaan vraag ik aan Mia, ga eens  kijken waarvoor we in de rij staan! Blijkt dat voor de verering van een of andere heilige is, zeg maar een soort Lourdes en dit alleen op 28 juli is, er is een kapel net om de hoek van de ingang. De rest van het klooster is vrij toegankelijk!

Het klooster lijkt van binnen op Mezquita in Córdoba, veel Moorse invloeden. Op een normale dag zijn de catacomben ook open die onder de kerk liggen. Deze catacomben bevatten naar schatting zo´n 70.000 lichamen. Helaas vandaag gesloten!

WP_20170728_14_09_03_ProIMG_3361IMG_3363

Eenmaal weer buiten gaan we terug naar het plein, daar worden we aangesproken door een klein Peruaans mannetje, waar we vandaan komen? Op ons antwoord dat we uit Nederland komen begint hij over Ajax, Feyenoord,Twente enzovoort, ook noemt hij Heineken, Amstel, Brand en Grolsch. We krijgen een oude soles munt van hem, ondertussen nodigt hij ons uit om wat te gaan drinken, het is maar 2 blokken verderop! We lopen een stukje met hem mee maar na 3 keer de vraag of het zomer of winter is in Nederland en hoeveel kinderen wij hebben haken we af met de smoes dat het nog te vroeg is voor bier. Later horen we van Patty dat dit heel slecht had kunnen aflopen, overvallen of wakker worden met een nier minder.. Soms moet je geluk hebben dat je systeem zegt dat het niet klopt.

Bij het kiezen van de taxi kijken we goed naar de chauffeur. 's avonds gaan we  met Pim maar lekker uiteten. Morgen weer naar huis, na 3,5 week van mooie natuur, aardige mensen, inspanningen, weinig comfort, avontuur, muggenbulten Pim en Patty, de honden , de katten ( inclusief de invalide kat), gevaar. Al met al een leerzame en mooie ervaring.

De terugreis met Air France is toch een andere ervaring dan de heenreis met KLM. KLM heeft betere vliegtuigen, betere beeldschermen, betere stoelen, beter eten, beter entertainment beschikbaar.

1. Hermien Engberink:
    31 juli 2017
    Jullie hebben een mooie reis gehad en nu op weg naar huis, goede reis en groetjes van ons. Hermien & Max
  2. Han Biegstraaten:
    1 augustus 2017
    Genoten van jullie verhalen en de mooie foto's. Hele goede reis terug.
    Groeten Ria enHan
  3. Piet en Liesbeth:
    2 augustus 2017
    Genoten van jullie belevenissen, en mooie foto's . Goede reis terug , en tot gauw.
  4. Ben van de Burgwal:
    2 augustus 2017
    Wat een enerverende reis! Dat is nog eens wat anders dan het 'beschaafde' West-Europa. En knap vermoeiend ook, lijkt me. Zo door de jungle klauteren. Knap gedaan voor een 60-plusser.