Tanzania dag 5 en 6

23 oktober 2017 - Arusha, Tanzania

Zondag een rust dag, lekker bij het zwembad samen met vele vrouwen in burkini's! In de ochtend heel behoorlijk aan de racekak gepaard met stevige maagkrampen. Maar even rustig aan met het eten, geen curry meer nemen!

Maandagochtend 6.15 uur gaat de wekker. Douchen, ontbijten en wachten op mijn chauffeur, gelukkig komt hij deze keer op tijd!

Als ik op het ATC aankom zitten de eerste deelnemers er al. Voor de rest is er weinig geregeld, uiteindelijk ga ik maar aan de gang met de deelnemers en doe een voorstel rondje waarbij ik ook wat over Nederland vertel. Heb ook de eerste meegebrachte kado's uitgedeeld en na mijn presentatie de deelnemers getrakteerd op echte Hollandse stroopwafels, deze werden met smaak opgegeten!

Msuya de beheerder van het centrum moet ineens naar Dar es Salaam voor een visum, Senzia de directeur(die de openings ceremonie zou doen) is niet aanwezig en mijn materialen zijn nog steeds niet geleverd! Urbanus zou contact opnemen met het waterleiding bedrijf om na te gaan of er regels en normen met betrekking tot het aanleggen van waterleidingen zijn, heeft hij niet gedaan!

Uiteindelijk gaan Christine ( de Nederlandse vertegenwoordigster voor PUM) met Urbanus naar de groothandel om hen te bewegen vandaag vooral te leveren.

Ik heb in de tussentijd naar een andere groothandel die zou leveren een pissig mailtje gestuurd waar de, een maand geleden bestelde materialen, blijven. Dit is Afrika!

Het lijkt allemaal later op zijn plek te vallen, de materialen worden om 13.30 door beide groothandels geleverd terwijl de regen met bakken te gelijk uit de hemel valt.

Ik heb alle materialen en gereedschappen in het magazijn opgeborgen, waarop Urbanus zegt dat het beter is dat wanneer de training afgelopen is we de materialen en gereedschappen in de container opslaan zodat we er zeker van zijn dat ze er dan de volgende keer ook daadwerkelijk nog zijn.

Volgens planning zou ik morgen gaan verhuizen naar een hotel dichter bij het ATC waardoor ik lopend er naar toe kan gaan. Ik heb vanmorgen Msuya voordat hij vertrok naar Dar es Salaam gevraagd of het geregeld is, waarop hij antwoorde dat Urbanus het nog even moest checken. In eerste instantie heeft Urbanus gezegd tegen Christine dat het geregeld is, bij nadere vragen van mij blijkt dat het helemaal niet is geregeld en het nog (minimaal) een dag langer duurt. Waarschijnlijk is de reden dat een vorige rekening nog niet is betaald.

Ook bij Olotu staat nog een rekening open, waar  Christine persoonlijk borg voor staat dat hij betaald gaat worden.

Het gaat allemaal wel maar ook wel erg moeizaam!!

Lekker gaan slapen maar, zal morgen wel beter gaan (hoop ik).

1. Piet en Liesbeth:
    25 oktober 2017
    Jammer Ruud dat het allemaal zo moeizaam gaat. Kost een hoop extra energie ! Hopen dat het nu beter gaat lopen !!! Groetjes van ons.
  2. Henk van Surksum:
    25 oktober 2017
    Volhouden maar Ruud , misschien kun je ze ook op dat gebied wat bijbrengen!