Tanzania aankomst

18 oktober 2017 - Arusha, Tanzania

Na een prima vlucht met KLM naar Kilimanjaro Airport als een van de eerste bij de douane voor controle van je paspoort en visum, dit heeft wel wat voeten in de aarde. Ik had van Charles Ruys al te horen gekregen dat ik op het formulier welke je in het vliegtuig moet invullen vooral moest invullen dat ik voor vakantie kom en Christine als mijn contactpersoon moest vermelden, anders kan het wel leiden tot een boete van $200. Er wordt een foto en vingerafdrukken  van je gemaakt, bij mij lukte die vingerafdrukken niet ik kon mijn vingers niet op vier brandende lampjes krijgen na een aantal malen door de beambte gemaand te zijn dat ik dat goed moest doen kwam maar achter zijn desk vandaan om te kijken wat ik niet goed deed, blijkt dat het beschermkapje er nog op zat en waardoor mijn afdrukken niet op zijn scherm kwamen. We moesten er beide wel om lachen, wat de rest van de procedure wat makkelijker liet verlopen.  Hierna wachten op mijn bagage die van de band moest rollen, de 2 beschikbare banden hadden niet voldoende capaciteit voor alle koffers dus haalden de aanwezige medewerkers ze er alvast af en stelde ze in een dubbele rij op naast de band. Ze hebben de regels bij de douane wat aangepast en ze hebben een scanner geplaatst, waardoor ze mijn bagage er uit pikte. Of ik mijn koffer en rugzak maar wilde openen, je hebt weinig keus dus dat doe je dan maar.

Rothenberger perspompTax

Ik had mijn bagage helemaal vol gestopt met gereedschappen, waaronder een multimeter en perspomp om waterinstallaties te testen, 40 t-shirts, 50 zaklampjes, 7 weerstations, 4 3d brillen en ga zo maar door totaal 46 kilo spullen! Pum had e.e.a. wel vermeld op de  "to whom it may concern "brief. Ik moest van alles de waarde opschrijven, dat is lastig als je alles hebt gekregen, dus in eerste instantie overal maar € 2 of 3 achter gezet, dit was niet tot tevredenheid van de dienstdoende beambte, ik moest meekomen naar een erg warm kantoor en mijn paspoort afgeven. Na veel heen en weer gepraat ben ik naar de uitgang gelopen en  heb de hulp van Msuya ingeroepen, hij mocht gelukkig mee naar binnen. Het eind van het verhaal is dat de waarde van de weerstations en de 3 d brillen werden opgezocht op internet en de waarde werd bepaald op $200, werkelijke waarde €30!, en ik getrakteerd werd op een belastingaanslag van 120000 TZS (50 euro). Uiteindelijk ruim 2 uur later als laatste het vliegveld verlaten! Wat een fijne start van de missie!

1. Piet en Liesbeth:
    21 oktober 2017
    Wat een ontvangst Ruud ! Kom je daar om te helpen. Hopen dat de rest voorspoedig gaat. Succes ! Groetjes Piet en Liesbeth