Kuelap

13 juli 2017 - Lamas, Peru

Vanochtend ontbijt in ons hotel , het is op de 3e verdieping en in de buitenlucht. Jas aan! Om 8.30 uur gemeld bij bureau en vervolgens op weg naar Kuelap. De trip duurt ongeveer 1 uur voor dat we Tindos en voert ons door het prachtige landschap van de Amazone en langs een wild stromende rivier. Bij Tindos kopen we kaartjes voor de kabelbaan en gaan  vervolgens met de bus 20 minuten over een bergweg naar het kabelbaanstation. De kabelbaan is 4 km lang en overbrugt een hoogte van ongeveer 720 meter en de maximale afstand tot de grond is 205 meter. We hebben prachtig uitzicht op de onderliggende vallei.
Het is prachtig weer met onbeperkt zicht. Boven aangekomen kaartjes gekocht en te voet naar de ongeveer 2 km verder en  100 meter hoger gelegen ingang. Een paar dikke mensen uit Equador gaan op de rug van paardjes omhoog.
Kuelap is een fort gebouwd in de 7e eeuw door chachapoyans en heeft 3 smalle en stijle ingangen. Anders dan de Inca's gebruikte zij een soort cement van modder, water en calcium. De muren zijn van limestone en wel 70 cm dik. De lengte is 680meter en het is 150 meter breed. Later hebben de Inca's het fort overgenomen en niet lang daarna kwamen de Spanjaarden.  Het fort is in 1843 herontdekt het was compleet overwoekerd door begroeing. Onze gids Geoffrey legt veel uit. Het fort ligt op een hoogte van 3000 meter.

Op de terugreis gaan we lunchen bij een klein plaatselijk restaurantje. Wij hebben forel besteld, die van mij heeft ongeveer een uur in de frituur gelegen en was gortdroog die van Mia was veel beter maar kwam pas toen iedereen zijn eten al op had.

Het was weer een prachtige maar vermoeiende dag, dus maar weer vroeg naar bed. Morgen weer een nieuwe tour. De foto's volgen nog het intrtnet is zo traag dat dat teveel is gevraagd.