Gocta waterval

14 juli 2017 - Lamas, Peru

​Vanochtend weten we nog niet wasr we vandaag heen gaan. Onderweg naar het reisbureau nog wat appeltaartjes gekocht voor onderweg en we hebben fruit en water mee. Op het reisbureau werd ons duidelijk dat we naar de Gotca watervallen gaan. De rit is wederom prachtig en na een goed uur bussen draaien we een bergweg op vanaf hier is het nog 5 km omhoog voordat we in het plaatsje cocachimba, onderweg zie je de waterval al met zijn hoogte van 771 meter. Onze gids had in de bus alle ins en outs in vloeiend Spaans uitgelegd, ook dat de wandeltocht ongeveer 2.5 uur kost en konstant klimmen en dalen is en op sommige plaatsen erg stijl is. Hij legde ook uit dat je 3/4 op de rug van een paard kan doen. We besluiten om de hele trip te wandelen. Onderweg in gesprek geraakt met een jong stel uit Lima allebei net afgestudeerd als industrieel ingenieur. Zij maakt ons onderweg attent op de  volop aanwezige mini orchideen. De gids had ook gezegd dat het er wemelt van de kolibries, nu we hebben er meer in de stinkstad Lima gezien als tijdens deze trip. We hebben medelijden met de paardjes, we zien ze voorbij komen met jonge meiden er op van meer dan 100 kilo! De trip is zwaar en we moeten regelmatig even rusten om op adem te komen. De uitzichten onderweg zijn mooi en de waterval komt steeds dichterbij. Bij de waterval is het minsten 10 graden kouder. Onze gids verteld dat een bepaalde steen de energie steen heet en als je er op staat je nieuwe energie ontvangt, daarnaast is het een mooie plek om foto,s te nemen. De terugweg is zo mogelihk nog zwaarder en voor onze tripgenoten komt de man met de hamer voorbij, gelukkig hebben we nog fruit wat we met hen delen en proberen haar moed in te praten  om vooral maar vol te houden. Wij houden het ondanks dat we veruit de oudste zijn redelijk goed vol. Nu maar hopen dat we na ruim 5 uur klimmen en dalen we morgen geen spierpijn hebben. Beneden nemen we nog een late lunch en een welverdiende halve liter Cusquena. In de bus terug naar Chachapoyas valt iedereen van vermoeidheid in slaap. Morgen weer een paar pittige wandelingen op het programma

1. Piet en Liesbeth:
    15 juli 2017
    Wat een kanjers zijn jullie !!!
  2. Henk van Surksum:
    15 juli 2017
    Jullie gingen toch op vakantie? Lekker uitrusten niks doen alles mag.
    Het lijkt wel een survival!
    Toch nog veel plezier jullie, ik geniet van de mooie verhalen .
  3. Han Biegstraaten:
    16 juli 2017
    Genoten van jullie mooie verhalen en zijn trots op jullie
  4. Hermien Engberink:
    16 juli 2017
    Mooie foto's en verhalen lekker genieten en tot gauw.( wees voorzichtig)
    Groetjes Hermien & Max