Blue Lagoon

19 juli 2017 - Lamas, Peru

Gisteren min of meer een rustdag, na alle inspanningen van de afgelopen dagen. Ik heb Pim wat geholpen in zijn fabriekje in wording. Mia is met Patty  lunchen in Lama's. Het zag grijs van de regen, met bakken kwam het naar beneden! De straten veranderen onmiddelijk in riviertjes.

Het mannetje van eergisteren had ons weer in beeld en direct werd het verkeer weer stilgelegd met uit parkeren en onder een luid, amigo,amigo werden we uitgezwaaid. Blijft mooi dat enthousiasme.

De vuilnisman komt de straat in gereden met veel muziek zodat iedereen weet dat ze er aankomen.

Vandaag gaan we naar Le Sauce en onderweg bezoeken we het dorp Chazuta, waar een collectief van 14 vrouwen een chocoladefabriekje(MISHKY CACAO) runnen. De weg er naar toe is overweldigend. We hebben voortdurend uitzicht op de benedenstromende rivier welke de een na langste rivier van Peru is en uiteindelijk in de Amazone rivier uitkomt.

In het dorp liggen de cacao bonen op de straat te drogen op grote zeilen, hier wordt zo ongeveer de beste cacao van de wereld verbouwd. In het chocoladefabriekje zijn 3 vrouwen volop bezig met de productie van de chocalde wat nogal een veel omvattend proces is, van het ontdoen van de vliesjes, het vermalen van de bonen, waarna de verkregen pasta 40 uur in een maalsteen machine gaat voordat het de juiste textuur heeft, Hierna wordt het tot 35 graden afgekoeld en tot het eind product (bonbons en chocoladerepen) verwerkt. We kopen zowat de gehele voorraad bonbons op!

IMG_3012IMG_3003

Van hier gaan we gedeeltelijk over de zelfde weg waarvan op diverse plekken heel grote naar beneden gevallen rostblokken op de straat liggen en hele stukken asfalt door aardverschuivingen zijn weggeslagen waar nu op professorische wijze de weg is hersteld, wat inhoud dat het vol met kuilen en gaten zit. We gaan via de snelweg naar Lima verder naar Le Sauce, voor ons rijdt een volgepakte auto met huisraad en de bewoners of passagiers staan er tussen. We moeten om in Le sauce te komen, de rivier met een pontje oversteken, het pontje bestaat uit een groot plateau met een aantal buitenboord motoren er aangemonteerd. De stroming is vrij sterk maar de kapitein is er zeer behendig in.  We gaan nu 20 km over een zeer slechte bochtige weg, dit is met een goede 4 wheel drive wellicht goed te doen maar in de  bijna 20 jaar oude bolide van Pim een grote uitdaging! We worden gek van het geklepper van de schokbrekers en de carroserie en ik zit achterin de auto regelmatig met mijn voet mee te remmen! Het gebergte bestaat uit zeer mineraalrijk gesteente en hier wordt dan ook volop bergzout gewonnen. We passeren eerst een wat kleiner meer voordat we bij Le Sauce aankomen. Het meer is prachtig en gaan lekker even zwemmen om het (angst)zweet er af te spoelen.

IMG_3038IMG_3032

Op naar het modderbad! Wat een mooie plek is dit, het is gelegen tussen 60 ha rijstvelden en een prachtig aangelegde jungle tuin. We gaan eerst 15 seconde onder een steenkoude bron staan, daarna minstens 1 minuut in een koud mineraalrijk zoetwater bad met stortdouche, hierna een 6 graden warmer zoutwater bad, dat is lekker! Dit doen we 3 keer en krijgen een drankje van een speciale vrucht te drinken. De man zegt dat we vooral onze plas moeten laten gaan om zodoende gifstoffen te lozen uit ons lichaam. Het voelt als stiekem in het zwembad plassen.

Na dit ritueel begint het insmeren met een behoorlijk riekende zwarte blubber en daarna op een heerlijk warme steen jezelf in de zon op laten drogen. Hierna gaan we een grote poel in om ons af te spoelen en aan een steiger te gaan hangen, duizenden kleine visjes komen om schilfertjes van ons af te snoepen. We moeten van de mijnheer ook onze zwembroek naar beneden doen! De visjes hebben gelukkig niet alles op gegeten!

Na het afspoelen stinken we nog steeds naar de in de modder aanwezige mineralen, dus thuis maar flink onder de warme douche.

De terugweg was zo mogelijk een nog grotere beproeving vanwege het sluiten van het pontje moesten we in een hoger tempo over de 20 km lange slechte weg heen.

Uiteindelijk heelhuids thuis gekomen, na een lange enerverende en mooie dag!

Morgen naar de jungle, 2 uur varen over de Amazone rivier voordat we in de lodge aankomen!

IMG_3076IMG_3073

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henk van Surksum:
    20 juli 2017
    Mooi verhaal Ruud maar wanneer begint de vakantie (lekker relaxen niks doen dan de hele dag uitrusten enz.) nou?
  2. Han Biegstraaten:
    21 juli 2017
    In Holland mag dit zwarte Pieten niet meer. Het is af en toe wel echt afzien maar dat is jullie nog niet aan te zien