Dag 3 in de jungle

23 juli 2017 - Iquitos, Peru

Vanochtend gaan we naar een indianenenstam. De gidsen beginnen vanaf de boot al te roepen om onze komst aan te kondigen. Ik twijfel of het is om te voorkomen dat we met gifpijltjes betookt worden of dat het opperhoofd op moet schieten met omkleden. Het stamhoofd heeft een rieten rokje aan en een tooi op zijn hoofd. We worden ontvangen in de feestzaal, op onze gezichten worden tekens getekend met een soort henna en krijgen uitleg over de indianen stam(men). In de diepe Amazone zijn nog zo'n honderd verschillende stammen die nog redelijk traditioneel leven en vrijwel allen een eigen taal hebben. Na de uitleg gaan we dansen op het ritme van een trom, dit houdt zoveel in als aan de hand van een van de opgetrommelde vrouwen rondjes door de tent lopen.

IMG_3237IMG_3255IMG_3252

Het leuke deel komt hierna! Met een blaaspijp pijljes op een totumpaal schieten. Het blijkt verrassend genoeg redelijk makelijk om de paal te raken. We kunnen zo lid worden van de stam!

Voordat we vertrokken had de gids al getipt dat we als tegenprestatie wat van het handwerk konden kopen. We kopen een mooi bewerkte halve bast van een kalabas en 2 kleine bewerkte blaaspijpjes. De gids zit in kraampje 3 te praten met een vrouwelijk stamlid en wanneer ik hen wat vraag reageert ze nogal boos omdat we niets bij haar hebben gekocht! Hoop dat we zonder (gif) pijltje in onze rug wegkomen. In  de sloep varen we een voor ons nieuw stukje van de rivier op, er zijn weer veel andere soorten vogels en een middelmaat leguaan.

's middags gaan we op zoek naar de roze en grijze dolfijnen die in de Amazone rivier voorkomen. Het valt nog niet mee om ze te zien, hoewel ze 3 meter lang kunnen zijn. De gids  en Mia zien er een omdat ze toevallig in de goeie richting keken. We gaan aan land om van de zonsondergang te genieten en een aantal groepsleden gaan een modderbad in de zeer vette Amazone klei nemen, ik vind 1 keer per vakantie wel genoeg en blijf lekker op het droge.

De oevers van de Amazone rivier staan tijdens het regenseizoen onderwater, wanneer het water van de Amazone weer begint te zakken zaaien boeren op de nog zeer natte grond rijst. Deze rijst is volledig organisch in tegenstelling tot de rijst die in Tarapoto gekweekt wordt, deze wordt minstens 5 keer met chemicalien bespoten voordat er geoogst wordt en voor een naderend millieu probleem zorgt.

In deze rijstvelden vindt onze gids het hol van een grote leguaan die daar zijn eieren in heeft gelegd, het dier wordt na wat graafwerk door 2 man uit het hol getrokken wat de leguaan niet leuk vind en fel reageerd. De gids houdt hem goed aan de staart en net achter de kop stevig vast. De andere gids haalt een ei uit het hol. Het ei voels raar rubberachtig en zacht aan. De leguaan wordt weer met zijn bek naar beneden in het hol gegooid en een met wat zand toegedekt. De gids vindt ook nog een hand grote zandkleurige kikker.

IMG_3281IMG_3279IMG_3284IMG_3274IMG_3294

We genieten van een mooie zonsondergang aan de Amazone waar een drijvende roestbak voorbij komt varen.

's Avonds heeft de gids de gisteravond gevangen en daarna ontsnapte Tarantula spin weer gevonden en laat hem aan ons zien. De Tarantula is zo groot als mijn hand en loop over mijn rug. Gelukkig is hij niet argessief!.