Tanzania dag 9

26 oktober 2017 - Arusha, Tanzania

Driver Willy was vandaag maar een kwartier te laat, gelukkig heb ik er voor gezorgd dat ik ruimte heb, maar dat vertel ik hem niet anders komt hij zomaar een half uur te laat.

Ben de lesdag begonnen met het laten zien van een filmpje over het lijmen van PVC buis en fittingen. Mooi om de herkenning op hun gezichten te zien bij elk ding die ik ze gister heb verteld, vol interesse. Het bewust worden begint te groeien.

Hierna verder met het oefenen van het op maat werken met PVC fittingen en buis, tijdens het maken van de werkstukken kom je er telkens weer achter hoe matig de kwaliteit van de materialen is in vergelijking met Nederland. De zeer matige pasvorm van buis en fitting zorgt er voor dat nadat ze deze in elkaar hebben geschoven zonder lijm te gebruiken je 2 man nodig hebt om het weer uit elkaar te krijgen. Maar ondanks dat zijn alle gemaakte werkstukken perfect op maat.

Na de ochtend break kom ik terug bij het trainingscentrum en wijzen de leerlingen mij lachend op een auto die op een handkar met 2 wielen wordt voort geduwd door een paar mannen. Alles is hier mogelijk fietsen zonder spatborden en kettingkast helemaal volgeladen met 12 houten balken van 4 meter lang.

Ik besluit om de van bouwbedrijf Schoonderbeek gekregen T-shirts uit te delen, ze mogen er ieder 2 uitzoeken ook krijgen ze een pet met harde laag er in (soort helm maar dan in pet vorm), ze zijn dolblij, we gaan een foto maken aan de voorkant van het centrum, na de gezamelijke foto willen ze ook allemaal apart met de teacher op de foto, voel me net VIP. Een meisje welke op school de opleidinng loodgieter volgt vraagt of ze ook met de teacher op de foto mag, ik geef haar mijn van Eneco gekregen shirt en pet en poseer met haar.

Ik laat met fittingen zien waarom het beter is met 45 graden t-stukken en bochten te werken dan met 90 graden bocht en t-stukken, tijdens de uitleg komt ook afschot ter sprake, zij vertellen dat zij dat doen door de buis naar beneden houden en er dan water doorheen gooien, als het dan ergens uitkomt is het goed! Het gebruik van een waterpas, laat staan een laser kennen ze niet.

Ook komt de Septic tank aan de orde, een van de deelnemers vraagt of dat de inlaat hoger moet zitten dan de uitlaat, hij had namelijk meegemaakt dat het ook een keer andersom zat. Ik leg hem uit de septictank dan waarschijnlijk verkeerd om is geplaatst en daardoor steeds poep en plas terugstroomt in de leiding. Ik beloof om er morgen op terug te komen. Na een kleine speurtocht op internet kom ik een zeer heldere video uitleg tegen in het Engels.

Ben voor vanavond uitgenodigd in 5* Hotel MT Meru om te eten, de gebelde taxi brengt me er naartoe, het is niet aan te raden om lopend te gaan na zonsondergang. ik had aan de receptioniste gevraagd wat het ritje ongeveer kon gaan kosten waarop ze zei het kan 2000 zijn maar ook 5000 of 10000 (€4). De chauffeur heet Deo en hij vraagt 5000, ik heb geen zin om te onderhandelen en vind het wel goed, hij geeft me wel zijn telefoonnummer voor de terugreis. Ik betaal hem met 10000 waarop hij me 4000 teruggeeft en zegt dat hij die resterende 1000 niet heeft maar dat ik dan voor de terugreis maar 4000 hoef te betalen, de boef! Uiteindelijk ben door Richard keurig bij mijn hotel afgezet en hoefde ik hem niet te bellen.

Ik heb voor Richard een lampje en weerstation/pennenbakje meegenomen wat zeer wordt gewaardeerd. Er staat een band te spelen, gelukkig zitten we op wat afstand anders zou een normaal gesprek niet kunnen zonder te schreeuwen. Ik bestel een Kilimanjaro bier (o,5 l), er worden er 2 neergezet happy hour. . Het is een giga groot complex met juwelierszaak en dergelijke. Het eten komt van de barbecue vis en vlees en zeer een smakelijke pizza met ansjovis.

10.30 uur weer in het hotel, snel mijn bedje in morgen gaat de wekker weer om 6.15 uur.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Liesbeth en Piet:
    28 oktober 2017
    Geeft wel voldoening als de leerlingen enthousiast zijn met jou lessen.
    Je moet wel wakker blijven wat betreft die taxichauffeur. Succes verder Ruud.
    Groetjes