Opening van het centrum en trip naar Lake Natron

22 april 2018 - Arusha, Tanzania

​Dit keer ging de reis en het passeren van de douane erg soepel, geen controle van de koffers en geen boete! Mengi stond klaar om me op te halen. De chauffeur was niet gewend om in het donker te rijden en was erg angstig tot het moment we op de 4 baans weg kwamen, hij kreeg toen weer volop praatjes. In het hotel wordt er weer volop gezwaaid als ik binnen kom. Ik drink nog een biertje met Wim in de verder lege bar en ga daarna lekker mijn bedje in, het hakt er toch wel in zo'dag reizen.

Op het centrum is alles in volle gang ter voorbereiding op de officiële opening, er wordt de laatste hand gelegd aan het schoonmaken en het plaatsen van het doorknip lint. Ik geef alle aanwezige studenten een potlood, pen, rolmaat en een t-shirt van Schoonderbeek, zodat alle leerlingen er het zelfde uitzien!

De opening is een groot succes, er zijn zo'n 60 participanten van de aannemers vereniging die allemaal erg enthousiast. Nu maar hopen dat ze ook deelnemers gaan sturen. De door mij meegenomen spulletjes van Walraven worden gretig meegenomen, in 10 minuten was alles verdwenen!

's Avonds gaan we lekker eten in hotel Mount Meru ***** , het is happy hour van 6 tot 9 uur en ze hebben een goede barbecue en lekkere pizza!

Zaterdag zijn we al vroeg in de weer om 5 uur opstaan en om 5.45 in de auto naar Lake Natron en een volgens Wim nog werkende vulkaan. We rijden naar een dorp dicht bij Lake Manyara waar we vervolgens naar boven rijden naar hotel Serena wat een soort lodge is om te ontbijten. Het ontbijt is erg zeer goed verzorgd en we kijken uit over lake Manyara, wat een fantastische plek om de dag te beginnen.

P1000409P1000415

P1000417P1000421

Urbanus komt er een paar klasgenoten tegen na enig overleg krijgen we een rondleiding over het terrein en mogen ook in een van de onderkomens kijken, het is allemaal prachtig gelegen en het uitzicht is zo mooi! Een aanrader als je een keer naar Tanzania gaat!

P1000426P1000466

Van hier gaan we richting Lake Natron. De weg is onverhard met veel kuilen,(droge) rivierdoorgangen en bijna 70 km lang! Vorige week was dit niet te doen door de zware regenval (de ergste sinds 14 jaar) doordat alles was overstroomt. Het voert ons langs Masai dorpjes en we krijgen veel informatie van Urbanus over de leefgewoonten van de Masai bevolking. De Masai zijn veelal boeren in deze streken en hoe meer hutjes er binnen een omheining staan hoe rijker de man is en hoe meer vrouwen hij heeft en dus ook meer hutjes en meer vee. Ze nemen het niet zo nauw met de zeden! Deze Masai eten per dag 2 kilo vlees en drinken 2 liter melk!

Onderweg moeten we heel veel zwaaien bijna elk kindje, vrouw of man zwaait wel naar ons, er zijn hier nog niet veel toeristen. Onderweg zien we impala's, giraffen, zebra's, struisvogels, apen, wilde beast die samen met het vee van de Masai grazen in de enorm uitgestrekte vlaktes. De uitzichten zijn prachtig. Het gebied is erg vulkanisch dus daarom ook erg vruchtbaar met verschillende uitgewerkte vulkanen die met hun top in de wolken zitten. We doorwaden een rivier met een diepte van 60 centimeter.

P1000520P1000543

Na een rit van ongeveer 3 uur komen we aan bij Lake Natron en het na bij gelegen dorpje, waar we water inslaan en onze gids oppikken. Tijdens het wachten komen er allemaal vrouwen die zelf vol behangen zijn met kralen en kettinkjes naar ons toe om spulletjes te verkopen, ze zijn erg volhardend en zelfs een beetje fysiek. Ik heb al genoeg kettinkjes en doeken, dus ze verkopen niets.

P1000561

We gaan het dorp uit op weg naar Lake Natron, we maken een tussenstop bij een plek waar volgens de gids meer dan 1000 jaar geleden mensen verrast door een uitbarsting van de vulkaan door de hete lava zijn gelopen getuige de vele voetstappen die er instaan. We rijden door de inmiddels weer drooggevallen rivierbedding totdat we niet verder mogen en gaan lopend verder naar het meer. De gids laat verse sporen van een hyena zien en van een impala, we passeren ook een kadaver van een wilde beast. De temperatuur neemt drastisch toe, het is hier wel 35 graden! Dichter bij het meer komen de flamingo's beter in beeld er staan er duizenden. Het is prachtig hier met prachtige luchten die weerkaatsen in het helder blauwe meer. We eten hier het door het hotel meegegeven ontbijt pakket op wat voor 2 personen is maar waar we met 5 mannen meer dan genoeg aan hebben!! We knijpen elkaar in de armen, zijn we echt hier!! Het zo ongelooflijk mooi en stil, we worden er zelf ook een beetje stil van! Het meer ligt gedeeltelijk in Kenia.

P1000594P1000572

We brengen de gids terug naar het dorp, waar we nog even uitstappen. Wim heeft nog een paar porceleinen klompjes bij zich en geeft deze aan een van de op van autobanden gemaakte lopende kinderen. Hij deelt ook kauwgom uit, wat zeer wordt gewaardeerd. Urbanus zegt dat we niet meer de vulkaan op kunnen vanwege de tijd en het gebrek aan diesel! Wim had voordat we gingen nog gevraagd of we wel voldoende diesel hadden! Hij komt met een donkerbruin verhaal dat er waarschijnlijk iemand heeft gefraudeerd met de kilometers en er daardoor te weinig diesel in de auto zit! De terugweg lijkt langer te duren, we passeren een zeer hoog opgeladen vrachtauto die enorm grote kuilen moet nemen, het gevaar van kantelen is groot. Gelukkig redden we het tot in het dorp waar we diesel kunnen tanken, natuurlijk moeten wij het betalen (50000Tzs), nadat we getankt hebben wil de auto niet meer starten, dit was ook al bij het meer het geval, toen bleek dat de kabel van de accu was losgeraakt!! Maar nu was dit het probleem niet. De pomphouder had nog een andere accu staan, dus hiermee werd getest of het aan de accu lag. Het blijkt dat de startmotor het heeft begeven, het wordt dus aanduwen met wat hulp van jongens lukt dit. We rijden het laatste stuk in het donker terug wat nu een hele risicovolle bezigheid is, aan de ene kant zwaar beladen vrachtwagens met verblindende koplampen als tegenligger en aan de andere kant fietsende en lopende mensen zonder licht. Gelukkig halen we ongeschonden het hotel na een enerverende en mooie dag dag van 15 uur reizen.

1. Joke Schoonderbeek:
    22 april 2018
    Een reis met weer genoeg belevenissen en mooie uitstapjes Ruud!
  2. Nel en Peter:
    Leuk verhaal Ruud
  3. Henk van Surksum:
    22 april 2018
    Mooie foto's Ruud en leuk verhaal.
  4. Erwin:
    22 april 2018
    Mooi geschreven, ik beleef het bijna met je mee.
  5. Cees van Laar:
    23 april 2018
    Hallo Ruud. Wat een geweldige belevenissen. 70 km hobbelen was denk ik wel even afzien maar de moeite waard. Prachtige foto's. Succes daar met alles.
  6. Piet en Liesbeth:
    23 april 2018
    Hoi Ruud, Mooi verhaal en prachtige foto’s. En gelukkig een relax begin van je werkzaamheden. Succes !