Iquitos / jungle

21 juli 2017 - Iquitos, Peru

​Vanochtend bij het wakker worden na het verwijderen van de oordopjes klonk gelijk al weer het monotone geluid van mototaxies die al weer aan hun dagelijkse race zijn begonnen. Tijdens het ontbijt klinkt het volkslied, volgens onze hospita is er een nationale feestdag en dus wordt er weer volop gemarcheerd. We gaan eerst Iquitos bezichtigen en daarna met de boot naar de Lodge. We gaan met Daniël een stukje van de stad verkennen, er zijn nogal wat Portugese invloeden wat je vooral merkt aan de azuljo's op de gevels. We wilden pinnen bij BCP maar geen van de 8 automaten werkte. Door het droge seizoen is  de waterstand van de Amazone rivier nu laag, in het regenseizoen staat de rivier tot wel 6 a 8 meter hoger. Bij  de haven stappen we uit waar ook een levendige markt is, ik herken van een documentaire de grote larven die ze uit een vergane boom halen. Ze worden hier zowel rauw als gegrild verkocht. Jammie . Hier ben je in de 3e wereld terechtgekomen.

WP_20170721_09_21_55_ProIMG_3105IMG_3107IMG_3114

We gaan in een houten bootje met nog 5 gasten, 2 matrassen en veel  proviand de Amazone rivier op. De boottocht over de immens grote Amazone rivier duurt 1.5 uur .Daarna komen we bij een dorpje van ongeveer 100 inwoners, de gids verteld dat de meisjes hier veelal met 14 jaar al bevallen van hun eerste kind en dat alleen kinderen van wat rijkere ouders naar een voortgezette opleiding in Iquitos mogen. We zien ook heel jonge moeders met prachtige maar vuile kindjes. De huizen staan allemaal op palen. De tocht  door het dorp naar een ander riviertje, waar we wederom in een houten bootje stappen, is ongeveer1,5 km. Het bootje heet een peccupeccu vanwege het geluid van de motor.

IMG_3128IMG_3132IMG_3139

In de lodge treffen we  een Chileens echtpaar liggend in de hangmat, even later komt er nog Spaanse vrouw die 20 dagen door Peru aan het reizen is. Onze kamer is nu klaar, de manager legt uit dat er 's middags in de naastgelegen bomen apen en veel vogels zitten.  Na de lunch gaan we een hike door de jungle doen met onze gids . We spotten 4 verschillende soorten apen, een marmotachtige en krijgen veel uitleg over de begroeiing en wat de sjamaan er allemaal mee doet, de gids beveelt ook een speciaal drankje aan wat reuma klachten verminderd.
 Het diner is om 19.30 uur en  nadien gaan we met de gids opnieuw de jungle in om dieren te spotten, het resultaat 2 soorten kikkers, een mooie slang die een boom in slingert, een vogel die morgen voor ons gaat zingen en 4 vissen die in onze boot zijn gesprongen.  Morgenochtend om 4.30 uur op voor de Sunrise in het oerwoud en birdwatching.

IMG_3161IMG_3168IMG_3170